Vad är egentligen rätt?

Idag när jag och min kompis stod och väntade på bussen kom det fram en person och tiggde pengar. När detta händer känner man sig så osäker på något sätt. Vad ska personen ha pengarna till egentligen? Kommer personen att köpa mat för dem, eller kommer den istället att köpa alkohol? Om man inte ger personen pengar så känner man sig taskig och får skuldkänslor för det tunga liv som personen tvingas gå igenom. Ger man personen däremot pengar så kan man inte vara säker på att han/hon verkligen går och köper mat. Och själv känner jag att jag inte vill bidra med pengar till missbruk som förstör människors liv. Det skulle kännas så otroligt fel. Men hur man än gör så kommer man att känna sig osäker när den hemlösa personen sedan går därifrån, med eller utan pengar.

Det allra bästa hade egentligen varit att gå och köpa mat till personen för då vet man att pengarna inte går åt till missbruk av något slag. Ja, att köpa mat hade varit det allra bästa!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0